آکنه چیست و چگونه درمان میشود

آکنه نشانه عدم تعادل در عمق منافذ پوست است که متأسفانه بعد از نوجوانی لزوماً از بین نمی رود. هنگامی که چربی یا سبوم و باکتری ها در پوست با سلول های مرده پوست مسدود می شوند،جوش ظاهر می شود. این جوش یک پاسخ التهابی است که سعی می‌کند پوست را التیام بخشد. و زمانی که التهاب بیش از حد وجود داشته باشد، مدیریت عفونت ناشی از آن دشوارتر می‌شود.

همه جوش ها یکسان نیستند. در واقع علت به وجود آمدن جوش ، نحوه شکل گیری جوش را تعیین می کند. هنگامی که شما و پزشکتان نوع آکنه خود – خفیف، متوسط ​​یا شدید – را شناسایی کردید، یک دوره درمان آکنه تعیین خواهد شد.

پزشک شما گزینه های مختلفی برای درمان آکنه شما دارد. آنها عبارتند از:

• درمان با لیزر و نور
  • دارو
  • عوامل موضعی
  • لایه برداری شیمیایی

درمان آکنه با لیزر و نور درمانی

لیزرهای اولیه که برای رفع آکنه طراحی شده بودند، از اشعه ماوراء بنفش برای از بین بردن لکه ها استفاده می کردند، اما به دلیل عوارض جانبی آسیب رسان پوست، این روش ها از بین رفته اند. محبوب ترین درمان های آکنه مبتنی بر نور درمانی امروزی از قدرت نور برای درمان ایمن و بدون درد آکنه التهابی بدون عوارض جانبی مضر استفاده می کند.

درمان آکنه با نور درمانی

نور آبی برای آکنه

نور آبی باکتری های موجود در منافذ را از بین می برد تا آکنه های التهابی، به ویژه روی صورت و قفسه سینه را التیام بخشد. برخی از پزشکان برای به حداکثر رساندن اثرات تخریب باکتری، درمان‌های نور آبی را با Levulan (داروی موضعی که سلول‌های پیش سرطانی را درمان می‌کند) ترکیب می‌کنند.

مهم است که بدانید وقتی درمان را متوقف کردید، باکتری‌ها دوباره رشد می‌کنند، بنابراین جوش‌های شما ممکن است بازگردند—تعهد برای حفظ نتایج خوب ضروری است. به گفته دکتر مارک بلر، متخصص پوست، فونیکس، AZ، ​​”یکی از راه هایی که نور آبی باعث بهبود آکنه می شود، ایجاد گرما است که باعث می شود باکتری ها پروتئین های “خودکشی” تولید کنند، بنابراین آنها اساسا خود را می کشند.

نور قرمز برای درمان آکنه

نور قرمز یک درمان نوری سطح پایین و با پالس کوتاه است که به کاهش التهاب بدون آسیب رساندن به پوست کمک می کند. الیزابت تانزی، متخصص پوست در واشنگتن دی سی می گوید: درمان با نور قرمز برای مبارزه با آکنه خوب است، زیرا یکی از اجزای اصلی جوش ها التهاب است. طول موج های قرمز همچنین باعث می شود سلول های پوست انرژی تولید کنند و فیبروبلاست های جدید را برای کمک به بهبود پوست تحریک کنند.

درمان آکنه با لیزر ایزولاز

گزینه دیگر Isolaz است ، یک روش تقریباً بدون درد ۱۰ دقیقه ای که ابتدا منافذ را ساکشن می کند تا آنها را تمیز کند، قبل از اینکه از نور پالسی برای کاهش چربی و باکتری استفاده شود. همچنین می توان از لیزر دیود ساطع نور (LED) استفاده کرد. از نور آبی و/یا قرمز استفاده می کند تا باکتری های مولد آکنه را از بین ببرد و در نتیجه التهاب را کاهش دهد.

ایزولاز برای پوست‌های آکنه‌ای عالی است، زیرا فقط غدد چربی را هدف قرار می‌دهد تا به پاکسازی پوست لکه‌دار کمک کند.

فرکانس رادیویی برای درمان آکنه

فرکانس رادیویی یک درمان نسبتاً جدید برای آکنه است. در واقع همان فناوری مورد استفاده در درمان سفت کننده پوست است ، که از گرما برای مهار فعالیت غدد چربی استفاده می کند. اغلب در ترکیب با نور آبی و نور قرمز برای درمان باکتری ها و التهاب استفاده می شود.

دارو برای درمان آکنه

داروهای خوراکی تجویزی در سطح داخلی یکی از دو کار را انجام می دهند: مهار آنزیمی که منجر به ایجاد لکه می شود یا کاهش باکتری در منافذ.

داروی آکنه

اسپیرونولاکتون

این دارو یک دیورتیک است که در ابتدا برای درمان فشار خون بالا، هیپرآلدوسترونیسم و سطوح پایین پتاسیم در نظر گرفته شده بود. اسپیرونولاکتون به عنوان یک درمان آکنه شناخته شده است که دی هیدروتستوسترون را مسدود می کند. که اساساً به این معنی است که آنزیم های فولیکولی (۵-a ردوکتاز) را از واکنش با مکان های گیرنده آندروژن مسدود می کند. هنگامی که تولید بیش از حد تستوسترون وجود داشته باشد یا حساسیت به تستوسترون وجود داشته باشد، می تواند باعث افزایش جوش های مقاوم در برابر بزرگسالان، به ویژه ندول ها و کیست ها در چانه و خط فک شود.

اسپیرونولاکتون که اغلب برای مبارزه با آکنه مبتنی بر هورمون – ندول ها و کیست های دردناک در امتداد خط فک، چانه و قسمت پایین صورت استفاده می شود – باید در دوزهای کم و احتمالاً به طور نامحدود نیز مصرف شود تا از بازگشت جوش ها جلوگیری شود. اما دوز پایین بی خطر در نظر گرفته می شود.

قرص‌های ضدبارداری

این قرص ها می‌توانند با جذب تستوسترون اضافی به تنظیم سطح هورمون کمک کنند و احتمال اتصال آن به گیرنده‌هایی را که پیام افزایش تولید روغن را ارسال می‌کنند، کاهش دهند. برای کسانی که نمی خواهند از یک ضد بارداری خوراکی استفاده کنند، اسپیرونولاکتون به طور مشابه عمل می کند.

طیف گسترده ای از آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی برای درمان آکنه تجویز می شود، از جمله تتراسایکلین، اریترومایسین، مینوسیکلین، داکسی سایکلین و کلیندامایسین. عوامل زیادی در انتخاب آنتی بیوتیک نقش دارند، از جمله سن بیمار، آلرژی و باردار بودن یا شیردهی. دکتر جنیفر رایشل، متخصص پوست سیاتل، ویرجینیا، توضیح می‌دهد که مینوسیکلین اغلب اولین انتخاب اوست، زیرا “این یک دوز آسان و یک بار در روز است و توسط اکثر بیماران به خوبی تحمل می‌شود.”

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها تعداد باکتری های موجود در منافذ را کاهش می دهند. علاوه بر این، هنگامی که منافذ مسدود می شود، به جلوگیری از پاسخ التهابی کمک می کنند، بنابراین قرمزی و تورم مشخص مرتبط با لک را کاهش می دهند. دکتر آدری کونین، متخصص پوست کانزاس سیتی، می‌گوید: «بدون توجه به درمان، شش تا هشت هفته طول می‌کشد تا بهبودی حاصل شود.»

بورلی هیلز، کالیفرنیا، متخصص پوست استوارت کاپلان، MD، اغلب پیشگیری از آکنه تهاجمی تر با آنتی بیوتیک های خوراکی را توصیه می کند، زیرا جوش های بهبود یافته ممکن است لکه های تیره (هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی) را روی پوست رنگدانه دار بگذارند، که درمان آن دشوارتر از لکه های تیره در پوست روشن تر است. . Solodyne یک آنتی بیوتیک خوراکی مورد تایید FDA است که به طور خاص برای درمان آکنه کیستیک خفیف تا شدید تجویز می شود.

داروهای موضعی برای آکنه

آکنه بزرگسالان مشکلی نیست که پس از برطرف شدن برای همیشه از بین برود. به همین دلیل است که وقتی آکنه را تحت کنترل قرار دادید، حفظ نتایج مهم است. اگر جوش های شما دوباره برگشت، به احتمال زیاد باید درمان را از صفر شروع کنید. متخصص پوست شما ممکن است این داروهای موضعی را در حین و بعد از دوره درمان جوش‌ تجویز کند:

بنزوئیل پراکسید

در حالی که می تواند تا حدودی خشک شود، بنزوئیل پراکسید باکتری ها را خفه می کند بنابراین نمی تواند رشد کند. از آن به صورت سرتاسر یا به عنوان درمان لک صورت بینی استفاده کنید. پروبیوتیک ها و فرآورده های اکسیژن در جهت یک هدف عمل می کنند.

اسید سالیسیلیک

در شستشو، کرم یا پد، سالیسیلیک اسید را می توان روزانه برای حفظ چرخه کراتینه شدن سلول های پوست استفاده کرد. دکتر دبرا لوفتمن، متخصص پوست، بورلی هیلز، کالیفرنیا، می گوید: «اسید سالیسیلیک از بسته شدن منافذ جلوگیری می کند و می تواند به یکنواخت شدن رنگ پوست کمک کند.

رتینوئیدها

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که از رتینوئیدهای قوی مانند Retin-A یا Tazorac استفاده کنید، حتی پس از پاک شدن آکنه، زیرا با جلوگیری از تجمع پوست مرده، منافذ را تمیز نگه می دارد. به علاوه، رتینوئیدها به کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک می‌کنند و گردش مناسب سلولی را تشویق می‌کنند.

گوگرد

این شفاف کننده قوی پوست منافذ را باز می کند و چربی را به حداقل می رساند.

لایه برداری شیمیایی برای آکنه

لایه برداری پوست صورت

هنگامی که لایه بردار شیمیایی روی پوست اعمال می شود، سلول های مرده پوست را از بین می برد و منافذ مسدود شده را تمیز می کند. التهاب لایه های عمیق تر پوست را کاهش می دهد و باعث کاهش چربی و چربی در منافذ می شود. درمان را می توان در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام داد و ممکن است تا چند روز پس از لایه برداری قرمز و پوسته پوسته شوید.

برای مقابله با جوش‌ها، لایه‌برداری‌های شیمیایی با مقاومت سبک تا متوسط، سال‌ها یکی از اصلی‌ترین زرادخانه‌های بیشتر زیبایی‌شناسان و متخصصان پوست بوده است. لایه برداری شیمیایی از محلول شیمیایی استفاده می کند که باعث کنده شدن پوست مرده می شود. با تعداد انگشت شماری از عوامل لایه بردار مختلف، می توان لایه برداری های سبک را به دفعات هر چند ماه یکبار یا هر زمان که پوست نیاز به طراوت داشت انجام داد.

بسیاری از انواع مختلف لایه برداری پوست صورت را می توان برای کاهش آکنه و همچنین جای زخم استفاده کرد. اما اسید گلیکولیک – نوعی آلفاهیدروکسی اسید – رایج ترین آنها است. اسید سالیسیلیک – یک بتاهیدروکسی اسید – ممکن است برای پوست های حساس مناسب تر باشد. نوع دیگر، پلی هیدروکسی اسید، در میان آخرین نسل از اسیدها است که کمترین سوزش را به همراه دارد. پزشک شما نوع لایه برداری و غلظت را بر اساس پوست شما تعیین می کند.

صرف نظر از ماده لایه بردار مورد استفاده، هدف نهایی همه لایه برداری های شیمیایی یکسان است: ایجاد پوست بازسازی شده، صاف تر و با درخشش جوانی شبنم دار.

با درمان های آکنه چه انتظاری داریم؟

با لایه برداری شیمیایی، می توانید انتظار داشته باشید که مقداری گزیدگی و همچنین پوسته پوسته شدن و لایه برداری بعد از درمان ایجاد شود که طی چند روز فروکش می کند.

به طور کلی، درمان‌های لیزری سبک‌تر عملاً هیچ احساسی ندارند، در حالی که درمان‌های عمیق‌تر شدیدتر هستند. با این حال، متغیرهای زیادی وجود دارد که پیش‌بینی دقیق میزان درد ممکن است دشوار باشد. ناراحتی احساس شده توسط بیمار تا حد زیادی به بیهوشی مورد استفاده بستگی دارد، اما هر بیمار آستانه متفاوتی برای درد دارد. در حالی که برخی از آنها با ۳۰ دقیقه بی حسی موضعی کاملاً خوب هستند، برخی دیگر برای احساس راحتی نیاز به داروهای خوراکی دارند. اگر نگران درد هستید، مطمئن شوید که از پزشک می‌پرسید که از چه اقدامات خنک‌کننده‌ای برای به حداکثر رساندن راحتی شما استفاده می‌شود و آیا او می‌تواند هر چیز دیگری را برای تحمل‌پذیرتر کردن لیزر درمانی توصیه کند.

آنها برای چه کسانی هستند

هر کسی که از هر نوع آکنه ای رنج می برد.

آنها برای چه کسی نیستند

هر کسی که آکنه های مکرر را تجربه نمی کند.

مراقبت های بعد از درمان آکنه

روش‌های جوان‌سازی مانند لیزر درمانی و لایه‌برداری شیمیایی می‌توانند به از بین بردن آکنه کمک کنند. اما به خاطر داشته باشید که به دلیل بافت های آسیب دیده، آنها همچنین می توانند پوست شما را برای روزها (و در برخی موارد هفته ها) قرمز کنند. پس از یک روش غیرتهاجمی، مانند لایه برداری سبک، ممکن است پوست شما برای چند ساعت تا چند روز کمی قرمز شود. اما اگر تحت چیزی عمیق تر قرار گرفته اید، می توانید انتظار داشته باشید که قرمزی بیش از یک هفته طول بکشد. اگر چند هفته بعد از عمل هنوز پوست شما قرمز است، بهتر است با پزشک خود مشورت و درمان کنید.

به طور مستقیم و حداقل یک هفته پس از لایه برداری، مهم است که از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید و به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. پوست جدیدی که در حال ظهور است تازه است و در برابر آسیب بسیار آسیب پذیر است. اگر بعد از لایه برداری دچار آفتاب سوختگی شدید حتما اقدامات لازم را انجام نداده اید. چند قدم وجود دارد که می توانید برای کمک به بهبودی سالم تر پوست خود انجام دهید. شما باید رطوبت خود را با یک مرطوب کننده قوی و غنی از نرم کننده به مدت حداقل ۲۴ ساعت حفظ کنید، زیرا پوست در حالت ضربه است. از محصولی با چای سبز استفاده کنید که سرشار از آنتی اکسیدان EGCG است. این محصولات به داشتن قدرت ضد التهابی و توانایی کاهش آسیب DNA ناشی از اشعه ماوراء بنفش معروف است.

نکات داخلی

• اگر از جوش ها رنج می برید و نیاز به استفاده از محصولات روشن کننده دارید، به دنبال آزلائیک اسید به عنوان یک ماده فعال باشید. نه تنها کک و مک و لکه های پیری را روشن می کند، بلکه توانایی جلوگیری از باکتری های مسئول آکنه را نیز دارد.
  • لیزر به از بین بردن آکنه و جوش کمک می کند. بهتر است جلسات لیزر را با درمان های موضعی و/یا آنتی بیوتیک ها، کنترل بارداری یا داروهای خوراکی همراه کنید.

این مطلی توسط تیم تحریریه مرکز آرایش دائم پری تهیه شده است.

منبع